Planning Manager

Nederman Group, Helsingborg

Publicerad: 2022-01-27

Om tjänsten

Nederman erbjuder produkter och lösningar för industriell luftfiltrering som bidrar till en ren och säker arbetsmiljö, minskar miljöpåverkan och effektiviserar produktionen. Den yttersta målsättningen är att skydda människor, miljö och produktion från skadliga effekter av industriella processer. På så sätt bidrar Nederman till att skapa säkra arbetsplatser, effektiv produktion och betydande miljövinster.  

Nederman har en lång historia. Företaget grundades 1944 av Philip Nederman, en pionjär inom luftrening för att förbättra arbetsmiljön på fabriker och skydda industriarbetare mot hälsofarliga luftföroreningar. Nederman har fortsatt att utveckla produkter, system och tjänster, och har idag marknadens mest kompletta utbud av produkter och tjänster som skyddar människor, miljö och produkter mot de skadliga effekterna av industriella processer.

Planning Manager

Vill du vara med att bidra till hållbar produktion världen över? Som en ledande utvecklare och tillverkare av miljötekniska lösningar i över 75 år har Nederman bidragit till att minska miljöpåverkan från industriell produktion och skapa säkra och effektiva arbetsmiljöer. Idag satsar vi mer än någonsin på att bidra till hållbar produktion över hela världen.

Till vår fabrik i Helsingborg söker vi nu en Planning Manager/Planeringschef. Planeringsprocessen är en tungt vägande faktor för vår måluppfyllelse och fortsatt positiv utveckling av hela vår produktionsverksamhet. Vi har en hög ambitionsnivå och målet är en produktionsplanering i världsklass. I denna roll får du därmed en nyckelfunktion i vår fortsatta utveckling.

Vår fabrik i Helsingborg har idag ca 110 anställda.

Om rollen

Som Planning Manager/Planeringschef är du verkligen navet för våra flöden. I rollen är du ansvarig för avdelningarna Demand Planning, Material- och produktionsplanering samt Logistikutveckling med ett totalansvar för ett team på 6 personer.

Din roll, förutom att leda och utveckla de personer som rapporterar till dig, blir att driva och utveckla S&OP-processen för att säkerställa kundnöjdhet genom behovsstyrning, kostnadseffektivt planerad produktion samt optimerade lagernivåer. Rollen har många kontaktytor och du förväntas driva ett aktivt förbättrings- och utvecklingsarbete parallellt med dina operativa arbetsuppgifter.

Arbetet är varierat och kännetecknas av högt tempo och höga krav på tillgänglighet och förändringsbenägenhet.

Rollen som Planning Manager är en nyckelroll inom Nedermans fabrik i Helsingborg och rapporterar till Supply Chain Manager.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

  • Leda och utveckla personal och arbete inom ansvarsområdena
  • Utveckla S&OP-processen i syfte att säkerställa kundnöjdhet i kombination med optimala lagernivåer och produktionsvolymer
  • Definiera, utvärdera och agera på relevanta nyckeltal för logistik och planering
  • Agera proaktivt för att identifiera förbättringsområden av våra processer i tätt samarbete med kundservice, material- & produktionsplanering, inköp m.fl.
  • Analysera prognoser kopplade till verksamheten
  • I egenskap av Super User, underhålla och utveckla planeringsparametrar i vårt affärssystem IFS

Vem söker vi?

Vi söker dig som har en relevant högskoleutbildning, troligen inom produktion/logistik/Supply Chain samt några års erfarenhet av planering och ledning av personal inom verkstadsindustri.

Du är van ledare och ditt ledarskap präglas av handlingskraft, förmåga att hantera förändringar, delegering av ansvar och kapacitet att skapa resultat tillsammans med dina kollegor. Utöver dessa ledaregenskaper efterlyser vi ett starkt analytiskt, systematiskt och strukturerat sätt att arbeta på.

Språkmässigt hanterar du obehindrat svenska och engelska i tal och skrift. Meriterande är kunskaper i affärssystemet IFS som vi inför just nu och avancerad Excelkompetens.

Vi erbjuder

Vi erbjuder ett fritt arbete med stort personligt ansvar i en miljö under spännande förbättringsprocess. Du får en stor påverkningsgrad i rollen och mandat att driva en positiv förändring.

Nederman är en växande organisation med fokus på att locka och behålla engagerade medarbetare som får utrymme att växa och bidra till företagets framgång. Som anställd i Nederman är du också med att skapa en hållbar framtid. Vi är stolta att kunna aktivt bidra till nästa generations lösningar för rena industriella luftflöden och där Nederman ligger i framkant gällande denna utveckling.

Våra kärnvärden – kundfokus, respekt för miljön och mod att agera – förankrar allt vi gör.

Information och ansökan

Låter det som en spännande tjänst och du har de erfarenheter vi söker så tveka inte att höra av dig med din ansökan.

I detta rekryteringsuppdrag samarbetar Nederman med HEIM Executive och konsult Louise Edeheim. För mer information, maila gärna louise.edeheim@heimexecutive.se. I denna rekrytering arbetar vi med löpande urval. Vi ber dig därför att ansöka så snart som möjligt.

Nederman är ett av världens ledande företag som tillverkar och säljer produkter och tjänster inom den miljötekniska sektorn med fokus på filtrering av luft i industriell miljö. Företagets produkter och tjänster bidrar till att minska miljöpåverkan, att skapa en säker och ren arbetsmiljö och att förbättra produktiviteten. Nederman erbjuder kompletta lösningar bestående av teknik, design, driftsättning, installation, utbildning samt produkter och tjänster för eftermarknaden. Försäljningen sköts via Nedermankoncernens egna säljkontor och distributörer i över 50 länder. Produktionen sker i 12 länder spridda över fem kontinenter. Nederman Group är listat på Nasdaq Stockholm Mid Cap och har ca 1.900 anställda. För mer information, besök vår hemsida www.nederman.se

Urval av avslutade uppdrag

Director of Business Control

Corporate Sustainability Manager

Group Treasury Manager

Chief People & Culture

Brand Marketing Manager

VD

Director Partner Business Development

Commercial Director