Intervju

In Focus by HEIM, Cecilia Strandberg, Interim Finance Director

6 oktober 2025

Cecilia har över 25 års erfarenhet av ledande ekonomiroller som Controller, Redovisningschef och Ekonomichef. Sedan 2020 driver hon eget företag som interimskonsult.

Cecilias kompetens omfattar redovisning, bokslut, budget, prognos, finansieringsfrågor och intern kontroll. Hon har lång erfarenhet av förändringsarbete samt utveckling av rutiner och processer, och har även startat nya verksamheter och implementerat tre affärssystem.

Utöver ekonomiansvar har hon lett områden som HR, Inköp, Lager, IT och Kundservice. Hon har deltagit i ledningsgrupper, rapporterat till styrelser och arbetat i både privat och offentlig sektor.

Interimskonsult vill bidra med utveckling – både för människor och verksamheter

Vi har samtalat med Cecilia Strandberg, en av HEIM INTERIMs mycket uppskattade och seniora konsulter. Just nu är Cecilia på ett uppdrag hos vårt kundföretag Kelvion, ett större globalt bolag som tillverkar och säljer värmeväxlare.

Som interimskonsult på Kelvion axlar Cecilia Strandberg rollen som Finance Director för regionen Scandics, där hon ansvarar för ekonomifunktionen i Sverige och Estland. Hon ansvarar för 3 personer i sitt team, en i Sverige och två personer i Estland.  Arbetet omfattar allt från rapportering till koncernen och internkontroll till kreditprövningar och bolagsformalia.

– Jag har sedan tidgare en lång och bred erfarenhet från olika organisationer och branscher, vilket gör att jag snabbt kan sätta mig in i nya verksamheter.

Konsultrollen som drivkraft

Att arbeta som konsult är för henne ett sätt att kombinera nyfikenhet med kompetens. Hon berättar att variationen och möjligheten att hela tiden lära sig nytt lockar, samtidigt som hon uppskattar känslan av att kunna bidra.
– I konsultrollen, oavsett längd på uppdraget, är det viktigt för mig att få bidra till utveckling – både av processer och av människor, berättar Cecilia. I mitt nuvarande konsultuppdrag har jag getts möjligheten att bidra och vara med att utveckla på ett positivt sätt. Det är det som motiverar mig allra mest.

För att snabbt komma in i ett nytt uppdrag lyfter hon fram vikten av bra praktiska förutsättningar och tillgång till rätt personer.

– Det underlättar när allt praktiskt fungerar och när jag får tillgång till rätt personer. Då kan jag snabbt sätta frågorna i sitt sammanhang. Startsträckan blir kort och jag kan börja leverera på mitt ansvar direkt.

Hur får du balans mellan arbete och fritid
För att koppla av efter en intensiv arbetsdag umgås hon gärna med familj och vänner, tränar eller tar en promenad. Böcker och serier är också viktiga inslag i vardagen – liksom vandring och skidåkning, två fritidsintressen hon inte kan vara utan.

Livsfilosofi och inspiration
Ett citat hon bär med sig är: ”De flesta jag känner oroar sig i onödan. Sån är inte jag. Jag glädjer mig i onödan. Jag tycker det är roligare”.  Ett enkelt men ändå svårt råd att leva efter – och samtidigt en ledstjärna i både arbete och privatliv. Och när hon får frågan om en dold talang kommer svaret med ett skratt: ”Kanske gröna fingrar – mina dahlior var väldigt fina i år.”

Hemma finns maken Johan och de två vuxna barnen Arvid och Elin. Några husdjur har familjen inte, men hon lånar gärna vänners hundar. På hennes bucketlist står många resmål runt om i världen – platser att upptäcka, uppleva och inspireras av.

Kanske är det just där nyfikenheten och viljan att utvecklas märks som mest: i lusten att alltid söka vidare, både i yrkeslivet och i livet utanför.

Uppdrag som inspirerar
Det som motiverar mest är uppdrag där alla strävar mot ett gemensamt mål. Hon trivs i kulturer som är öppna för förändring och där medarbetarna står i centrum. När detta uppdrag avslutas, vad är drömuppdraget framåt?

Jag tycker verkligen om alla variationer av uppdrag men lockas av tanken att igen leda en större avdelning med fler medarbetare. ”Det var ett tag sedan sist, och jag skulle gärna vilja ha det ansvaret igen.”

Samarbetet med Kelvion och HEIM Executive har varit riktigt bra. – Jag kom i kontakt med HEIM Executive genom en god vän gällande mitt nuvarande uppdrag. Samarbetet fungerar mycket bra och jag hoppas verkligen att vi får möjlighet att samarbeta fler gånger.

//

HEIM INTERIM – Attraktiva interimsuppdrag för erfarna chefer

HEIM INTERIM har byggt upp en gedigen kunskap, tydliga processer och ett mycket stort nätverk av validerade interimschefer.

Interim Management innebär att en erfaren ledare, med dokumenterad kompetens inom sitt område, snabbt kan gå in och stötta ditt företag vid kritiska behov. Vanliga förfrågningar hos oss är interim CFO, Finance Manager, HR Manager, Produktionschef, IT Chef, Säkerhetschef.

Snabb och säker process
Vi kan ofta ha en konsult på plats inom 5–10 dagar – ibland ännu snabbare. Uppdragen är tidsbegränsade men avgörande uppdrag – ofta mellan 3, 6 månader och upp till 1,5 år.

Alla våra konsulter genomgår kompetensbaserade intervjuer och valideringar för att säkerställa högsta kvalitet. Tack vare våra digitaliserade processer kan vi agera både effektivt och med precision när en förfrågan kommer in.

Vill du veta mer om Interim Management genom HEIM INTERIM och hur våra interimschefer kan bidra till att nå dina företagsmål?

Kontakta oss gärna: info@heimexecutive.se

Tillsättningar

Andreas Hansen ny Finance Director på Lindab